Wednesday, March 4, 2009

7th Week Reflection

Date : 26 February 2009

Assessment in Distance Education

Thanks Kuldip and Sharmila for the presentation on Assessment through DE

Assessment merujuk pada penilaian terhadap pengajaran guru serta kesan terhadap stratergies yang diaplikasikan dalam pengajaran dan kekuatan dan kelemahan pelajar dalam pembelajaran. Jika dulu assessment lebih kepada soalan yang berbentuk objektif dan subjektif. Tetapi pada era ini banyak perubahan telah berlaku dalam assessment kerana dengan wujudnya stratergi pembelajaran konstruktivisme banyak projek-projek ( PBL, portfolio, dll.. ) dilaksanakan untuk menilai sejauhmanakah knowledge constructed in their learning.


Berdasarkan pembentangan dan perbincangan, Assessment dalam DE memang sukar dilaksanakan dan aspek yang paling penting yang dipersoalkan adalah keesahan ( validation). Kebanyakkan assessment yang boleh dilaksanakan secara f2f boleh dilaksanakan secara online juga tetapi dengan perancangan yang terlalu teliti supaya pencapaian yang diperolehi boleh dipercayai.

For me, sesuatu assessment dilaksanakan atas beberapa faktor contohnya assessment di sekolah adalah lebih focus kepada menilai sejauhmanakah keberkesanan pengajaran guru ( dengan pelbagai learning stratergies yang digunakan ) serta pembelajaran pelajar terhadap sesuatu kemahiran di sampaikan dalam kelas manakala assessment dalam konteks DE pula pengujian yang dilaksanakan adalah focus kepada design of learning process yang diaplikasikan dalam web ( bagaimana sesuatu learning stratergies dilaksanakan secara berkesan dengan berbantukan kemudahan teknologi ) disamping faktor-faktor yang lain seperti instructor and students. Dengan adanya result, maka designer and instructer of DE boleh mengubahsuai design mereka bagi mencapai objektif pengajaran.

In our DE class, presentation is one of the assessment….So that, pernah saya fikirkan bagaimanakah pembentangan boleh dilaksanakan dalam DE. Setakat ni saya gambarkan satu keadaan di mana, mungkin pembentang boleh videokan pembentangan dan send untuk di tonton oleh semua pelajar-pelajar lain. Kemudian rubric secara online disediakan, untuk di lengkapkan oleh pelajar-pelajar lain .

Other ideas ???? friends

1 comment:

  1. Thanks for sharing your thoughts!

    RE: Pembentangan online -- check out http://aace.na4.acrobat.com/p87476851/. This is what Fazu shared in a recent forum posting (http://adec.um.edu.my/code/mod/forum/discuss.php?d=5341)

    The below quote is a mouthful, but it is a good observation. It will relate well to next week's presentation.

    "For me, sesuatu assessment dilaksanakan atas beberapa faktor contohnya assessment di sekolah adalah lebih focus kepada menilai sejauhmanakah keberkesanan pengajaran guru ( dengan pelbagai learning stratergies yang digunakan ) serta pembelajaran pelajar terhadap sesuatu kemahiran di sampaikan dalam kelas manakala assessment dalam konteks DE pula pengujian yang dilaksanakan adalah focus kepada design of learning process yang diaplikasikan dalam web ( bagaimana sesuatu learning stratergies dilaksanakan secara berkesan dengan berbantukan kemudahan teknologi ) disamping faktor-faktor yang lain seperti instructor and students. Dengan adanya result, maka designer and instructer of DE boleh mengubahsuai design mereka bagi mencapai objektif pengajaran."

    ReplyDelete