12 February 2009
Learning Strategies in Distance Education
Hari Chun and Lim telah menyampaikan beberapa Learning strategies yang digunakan dalam pengajaran dan pembelajaran Distance Education . Pelbagai kaedah digunakan dalam pembentangan dan maklumat disampaikan dengan jelas serta menghasilkan pembelajaran yang bermakna. Ini yang diperlukan sekiranya proses pengajaran dan pembelajaran Jarak Jauh ( Distance Education ) dilaksanakan dan pelbagai strategi perlu diaplikasikan untuk menghasilkan pembelajaran yang aktif dan bermakna sepertimana tajuk perbincangan pada hari ini.
Saya kurang memberi pendapat dan melibatkan diri dalam menyampaikan sesuatu idea. It is because of my confidency level is very low. Whatever, Learning stratergy in Distace Education is very important. Why I’m saying that ? Tidak kira sehebat mana teknologi digunakan, pembelajaran tidak akan berlaku tanpa penglibatan serta penggunaan learning strategies yang baik dan sesuai dengan Distance education. Ini akan menjejaskan dalam penghasilan pembelajaran yang bermakna.
Saya masih memikirkan siapa yang bertanggungjawab menentukan strategi pembelajaran yang sesuai digunakan dalam DE. Adakah instructor mempunyai kuasa sepenuhnya menetapkan learning stratergy yang digunakan? Atau berdasarkan survey terhadap pelajar-pelajar. Ini adalah kerana kebiasaannya, dalam menghasilkan sesuatu produk pembelajaran, fasa analisa akan dilaksanakan dan di dalam fasa ini penilaian dijalankan untuk mengenalpasti keperluan pelajar. So that, di dalam konteks Distance Education, saya lihat fasa penilaian ini agak sukar dilaksanakan untuk menilai keperluan pelajar. I’m still thinking …..kerana projek yang bakal kami hasilkan juga perlu melalui fasa ini.
Dalam perdebatan antara 2 kumpulan berkenaan Perlaksanaan Learning stratergies Brainstorming dalam DE. Saya berpendapat bahawa Brainstorming memang boleh dilaksanakan dalam DE , Namundemikian agar sukar dilaksanakan sekiranya tidak ada leader untuk mengawal segala perbincangan. Ini adalah kerana di khuatiri perbincangan akan out of topic dan bimbang perbezaan background seseorang akan membuat tafsiran yang berbeza. Ia lebih sesuai dilaksanakan dalam F2F learning kerana instructor boleh membuat penilaian yang terus dan individu berkenaan generate ideanya dalam masa yang ditetapkan. dalam konteks DE, berkemungkinan idea yang dikemukakan bukannya 100% dari pelajar itu sendiri.
Satu perkara untuk dikongsi kepada sesiapa yang membaca blog ini :
Dalam melaksanakan perbincangan yang berkesan, instructor / Fasilitator seharusnya :
i) Melibatkan isu atau persoalan yang boleh mendapat reaksi atau maklumbalas
Learning Strategies in Distance Education
Hari Chun and Lim telah menyampaikan beberapa Learning strategies yang digunakan dalam pengajaran dan pembelajaran Distance Education . Pelbagai kaedah digunakan dalam pembentangan dan maklumat disampaikan dengan jelas serta menghasilkan pembelajaran yang bermakna. Ini yang diperlukan sekiranya proses pengajaran dan pembelajaran Jarak Jauh ( Distance Education ) dilaksanakan dan pelbagai strategi perlu diaplikasikan untuk menghasilkan pembelajaran yang aktif dan bermakna sepertimana tajuk perbincangan pada hari ini.
Saya kurang memberi pendapat dan melibatkan diri dalam menyampaikan sesuatu idea. It is because of my confidency level is very low. Whatever, Learning stratergy in Distace Education is very important. Why I’m saying that ? Tidak kira sehebat mana teknologi digunakan, pembelajaran tidak akan berlaku tanpa penglibatan serta penggunaan learning strategies yang baik dan sesuai dengan Distance education. Ini akan menjejaskan dalam penghasilan pembelajaran yang bermakna.
Saya masih memikirkan siapa yang bertanggungjawab menentukan strategi pembelajaran yang sesuai digunakan dalam DE. Adakah instructor mempunyai kuasa sepenuhnya menetapkan learning stratergy yang digunakan? Atau berdasarkan survey terhadap pelajar-pelajar. Ini adalah kerana kebiasaannya, dalam menghasilkan sesuatu produk pembelajaran, fasa analisa akan dilaksanakan dan di dalam fasa ini penilaian dijalankan untuk mengenalpasti keperluan pelajar. So that, di dalam konteks Distance Education, saya lihat fasa penilaian ini agak sukar dilaksanakan untuk menilai keperluan pelajar. I’m still thinking …..kerana projek yang bakal kami hasilkan juga perlu melalui fasa ini.
Dalam perdebatan antara 2 kumpulan berkenaan Perlaksanaan Learning stratergies Brainstorming dalam DE. Saya berpendapat bahawa Brainstorming memang boleh dilaksanakan dalam DE , Namundemikian agar sukar dilaksanakan sekiranya tidak ada leader untuk mengawal segala perbincangan. Ini adalah kerana di khuatiri perbincangan akan out of topic dan bimbang perbezaan background seseorang akan membuat tafsiran yang berbeza. Ia lebih sesuai dilaksanakan dalam F2F learning kerana instructor boleh membuat penilaian yang terus dan individu berkenaan generate ideanya dalam masa yang ditetapkan. dalam konteks DE, berkemungkinan idea yang dikemukakan bukannya 100% dari pelajar itu sendiri.
Satu perkara untuk dikongsi kepada sesiapa yang membaca blog ini :
Dalam melaksanakan perbincangan yang berkesan, instructor / Fasilitator seharusnya :
i) Melibatkan isu atau persoalan yang boleh mendapat reaksi atau maklumbalas
peserta
ii) Instructor berperanan sebagai fasilitator dan bukan sebagai guru yang
ii) Instructor berperanan sebagai fasilitator dan bukan sebagai guru yang
menyampaikan maklumat
iii) Rekabentuk perbincangan haruslah menaikkan motivasi pelajar seperti dalam
iii) Rekabentuk perbincangan haruslah menaikkan motivasi pelajar seperti dalam
model ARCS ( keller, 1983 ). Dalam model ini rekabentuk perbincangan haruslah
menarik perhatian ( A : attention ), tajuk perbincangan yang relevan
( R : relevance ), perkara yang dibincangkan perlulah menaikkan keyakinan
( C : confidence ), dan perbincangan dalam memberi kepuasan
( S : satisfaction )
Akhirnya : Saya harap saya dapat mengaplikasikan beberapa strategi yang bermakna dalam final project saya ….
Akhirnya : Saya harap saya dapat mengaplikasikan beberapa strategi yang bermakna dalam final project saya ….
Saya cuma terfikir kak, kalau instructor perlu mengawal perbincangan online, bagaimana dia mahu melaksanakannya? Contoh perdebatan kita minggu lepas, yang secara live, pun tidak boleh dikontrol oleh presenter (sebab agak lari topik bila kita sentuh pasal black-out), jadi secara tidak bersemuka perlu akan jadi lebih sukar kan?
ReplyDeleteYes normie...akak setuju. Kalau discussion dilaksanakan pada masa yang sama mungkin instructor boleh mengawal. but kalau dilaksanakan pada masa yang berbeza...akan melibtakan masa yang panjang sehingga pelajar terasa bosan dan hilang idea untuk melaksanakan perbincangan. Sebab itulah the best way is we combine F2F and Distance learning process to achieve the effective learning
ReplyDeleteFirst, let me share with you my response to Wan's blog as it is pertinent to your blog here:
ReplyDeleteWan, thanks for sharing your group's thoughts about brainstorming in a DE context. Interestingly, quite a number of companies use focussed brainstorming in an online context to develop ideas for their next product. How successful the session is oftem depend on how well it is implemented.
Also, re: questions in the last paragraph (about who is the boss -- instructional designer or teacher?). Well, it depends. In many organizations, the instructional designer often acts as a consultant to the instructor who leads the process. In other organizations, the I.D. may dictate a little more. As a teacher, what do you prefer?
As for Normie's and Zamiah's comments above, here are my thoughts:
ReplyDeleteFacilitating an open discussion (i.e. brainstorming) in a DE setting often posts a very different set of challenges compared to F2F. But I have seen it done effectively.
In one session, several thousand employees provided live feedback on how to improve our work-life balance. In this context, a committee of facilitators lead the session. To maintain control, they asked very focussed questions.
When they could use a polling survey, they did.
When they had to ask open ended questions, they first provided the context in verbal/audio form, and then broke down the questions into several parts.
And through out this process, a group of people summed up the key thoughts/ideas and presented it back to the audience. Over time, the quality of feedback not only became more focussed but also better defined (often accompanied with great examples).